Det står tydeligvis dårlig til med våre potensielle lærerstudenter. Ihvertfall hvis vi skal tro fagfolk som advarer mot å opprettholde 3 som minimumskarakter i matematikk for å komme inn på allmenlærerutdanningen. Et slikt krav fører til lærermangel hevdes det.

Det er professor Karl Jordell ved Universitetet i Oslo som hevder at karakterkravet fører til lærermangel. Jordell hevder at det kun er 1/4 av elevkullet som går ut fra videregående skole som tilfredstiller kravet om ha minimum karakteren 3 i matte og norsk, og at denne 1/4 også rekrutteres til høyere lønnsyrker som f.eks. ingeniører og tannleger. Jeg vet ikke om Jordells tall stemmer. Hvis tallene er korrekt så burde imidlertid alle varslerlamper lyse hos utdanningsministeren. Dersom kun 25% av elevene i videregående skolen klarer å oppnå 3 eller bedre i matematikk og norsk, så er det noe som er alvorlig galt med norsk skole. Og jeg tror ikke man løser et problem med dårlige læringsresultater i skolen med å utdanne lærere som ikke er kompetente.

Selv er jeg oppvokst i en bygd på østlandet som absolutt ikke hadde noen eliteskoler. Og uten at dette er noe vitenskaplig belegg, så kjenner jeg ingen normalt oppegående elever fra den videregående skolen jeg gikk som ikke var istand til å oppnå minimum 3 i norsk og matte. De elevene som ikke klarte det, ville jeg aldri i verden heller ønsket å se som lærere.

Dersom Jordell skulle lykkes i å få regjeringen med seg på sine tanker om å fjerne karakterkravet i matematikk, risikerer vi å bli sittende med et stort flertall lærerstudenter som ikke er kompetente til å undervise i et av skolens basisfag. Riktignok synes jeg både forming og sløyd var morsomt når jeg på skolen, men vi trenger også lærere som kan undervise i substans, ikke bare i estetiske fag. Skolebarna kan ikke synge, spikke eller hekle seg igjennom geometri og algebra.

Jeg er også usikker på om rekrutteringsproblemet er så stort som professor Jordell vil ha det til. I følge tall fra samordnet opptak var det i 2007 5157 kvalifiserte søkere til 2379 plasser ved allmennlærerutdanningene i Norge. Jeg tror heller Jordells agenda er å skru opp lærerlønningene. Akkurat det kan ha noe for seg, forutsatt at man har lærere som kan undervise i annet enn tegning og håndarbeid.

Oppdatert:
Byråd Sylvi Listhaug i Oslo som selv er utdannet lærer, mener minstekravet til karakter i norsk og matte for å komme inn på lærerutdanningen bør være minst 4.

Related posts

This post has 6 comments.

  1. 3 i matte er FOR DÅRLIG til å bli lærer. Det er akkurat så det holder som elev. 4-5 er minimum som lærer.

    hvorfor ikke kutte net på alle de unyttige fagene og skrelle det ned til basis istedenfor?

  2. todolan
    21 Jan 08
    12:54

    Jeg er veldig enig med deg Gunnar, men det virker som som om mange norske politikere er veldig opptatt av de estetiske fagenes plass i skolen fremfor å fokusere på basisfagene. Kanskje burde man også droppe allmennlærertankegangen og istedenfor gå for fagspesialisering? Når det gjelder karakterkravet, så er jeg ikke nødvendigvis uenig at 3 ikke er tilstrekkelig, men det er neppe politisk mulig å sette et krav på 4-5 som minimumskarakter. Kristin Clemet fikk jo masse kritikk da hun innførte 3 som minimumskarakter i matte og norsk.

  3. Roger Hansen
    21 Jan 08
    17:34

    Jeg synes det er viktig å få frem dette faktumet, nemlig at det finnes TO typer lærere i norsk skole. Det er almenlærerne, som har 4 år med generelle fag, og så finnes dem som har høgskole/universitetsbakgrunn med spesialisering innen visse fag, og pedagogikk som påbygning. Når man kritiserer lærerutdanningen og snakker om minimumskarakterer, så bør man presisere hvilke lærere man sikter til. Skal en som f.eks er doktorgradskandidat i språk bedømmes etter hvilken karakter han fikk i matte mange år tidligere, når han utelukkende underviser i språk? Man bør også presisere om man snakker om lærere i grunnskolen eller videregående, da disse har ganske forskjellig bakgrunn og arbeidssituasjon.

  4. Adrion
    21 Jan 08
    19:26

    Jeg er allmenlærer, og vært igjennom en håpløs utdanning. Den utdanningen burde vært lagt ned for lengst, slik at skolene kunne satset på fagpersoner i stedet for kvasipedagoger.
    Kravet om 3 for å komme inn på allmenlærerstudiet er riktignok fornuftig og burde strengt tatt vært 4.

  5. marie
    21 Jan 08
    20:19

    Må si meg både uenig og enig med dette! Går selv på lærerutdanning nå i Drammen, og skal ærlig innrømme at det er mye av pensum som jeg føler er unødvendig. Piaget og Vygotsky er to kloke menn, som helt sikkert har kommet med mye klokt, men alt hører ikke hjemme hos oss lærerstudenter. Ja, pedagogikkteorien er med på å forme deg som lærer(hvis man gidder å lese stoffet og reflektere over det)slik at du i i etterkant kan prøve ut ulike teorier og hypoteser i praksis. Jeg savner masse i akkurat disse fagene. Hvordan arbeide med barn som har spesielle behov? Hvordan legge merke til om et barn har det vondt? ADHD, Dysleksi og andre viktige diagnoser? Hvordan kan du tilpasse opplæringen på best mulig måte, slik at alle elever får det de har krav på?

    Er i praksis nå, på en skole i Drammen med stor prosentandel flerspråklige elever. Vi tok opp akkurat dette temaet, hvordan kan lærerutdanningen bli bedre? Hva med at man har noen grunnfag som er obligatoriske. Som f.eks norsk, pedagogikk og GLSM. Nå har vi matte og KRL som også er obligatoriske. Hvorfor kan vi ikke ha ped og norsk som obligatoriske fag, og heller spesialisere oss inn senere? Flere i klassen min ønsker ikke å undervise i norsk, men kanskje i naturfag? Personlig vil jeg heller undervise i norsk enn matte.

    Og jeg tror kanskje ikke at svaret på alle løsninger er å gi de sparken. Mange lærere går med skylapper(gjelder også assistenter i skole,SFO og barnehage) som har hatt en måte å undervise på i alle år, og som funker for dem. De skjønner ikke at vi faktisk er i 2004 og ikke i 1985. Mange eldre(yngre for den saks skyld også) lærere trenger et skikkelig hestespark, slik at de får øynene opp og innser at de er nødt for å tilpasse seg elevene, og ikke bare omvendt.

    Håper det blir en ordning i utdanningen. Det trengs ihvertfall!

  6. todolan
    21 Jan 08
    21:41

    Takker for innsiktsfulle kommentarer.

    Roger, jeg mener det går klart frem av min post at vi snakker om almennlærere. Det er her nivået er et problem, da disse i prinsippet kan undervise i alle fag. Lektorer med hovedfag/master eller t.o.m. doktorgrad er åpenbart faglig kompetente innenfor sin fagkrets. Her kan nok imidlertid pedagogikken være en utfordring for enkelte.

    Adrion, jeg har hørt andre fra skoleverket som deler mange av dine oppfatninger.

    Marie, jeg tror også som lekmann at spesialisering er veien å gå. Ønsker deg lykke til i din viktige fremtidige jobb!